2Dimensionaal

07-09-2017
Dark side of the Moon
Dark side of the Moon

Eindresultaat

Nadat ik de achtergrond aan het werk had toegevoegd, merkte ik aan mijzelf dat ik toch nog niet helemaal tevreden was. Het voegde eigelijk ook niks toe aan het werk. Ik besloot na een gesprek met Roderick om de achtergrond te veranderen. Ik ben de laag verf gaan opschuren en heb er een whitewash techniek overheen gedaan. Op deze manier werd de oranje een stuk minder heftig. Ik ben er erg blij mee dat ik dit heb gedaan, omdat hierdoor de kleur interessanter werd. Inspiratie uit boeken heeft er voor gezorgd dat ik op het idee kwam van 'takken'. Zwarte enge takken die voor mijn angsten, woede of andere negatieve emoties staan. Dit zijn de emoties die ik met Drake kan uiten. Aan de kant van mijn eigen gezicht heb ik de positieve kant laten zien, daarom zijn dit lichtgele krullen. Ze zijn lichter en vormen meer vrolijkheid. Nu ik met dit thema veel over mijzelf moet nadenken is het een constant gevecht tussen mijn twee kanten. Soms int Drake en voel ik me vreselijk, maar vaak win ik ook zelf en valt het allemaal wel mee.  

Drake en ik schilderij

Ik heb als eerst op school zelf de lijst in elkaar gezet. Ik was hier erg tevreden over, hij stond goed strak gespannen. Nadat het doek was opgespannen, moest er een lijmlaag over de stof heen zodat deze niet ging rotten. Daarna een laag met gesso, die er voor zorgde dat ik er goed op kon schilderen. Door het doek te schuren, hecht de verf zelf beter, dus dit deed ik ook. Enkel een zeide van het doek deed ik 2 lagen. Dit was omdat ik de rechterkant juist grover en vager wilde houden. Ik heb het doek toen mee genomen in de vakantie naar huis toe. Thuis ben ik eerst gaan schetsen, en daarna gaan schilderen. De rechterkant deed ik expres met een verdunde verf, zodat hij vager zou blijven. De linkerkant heb ik expres met een dikke laag ver gedaan. Zo sprongen de kleuren er extra goed uit.

Idee achter het schilderij:

8 jaar geleden, ben ik begonnen met het schrijven op fora. Op deze fora schrijf je met meerdere mensen tegelijk aan een heel groot verhaal. In dit verhaal heeft iedereen zijn of haar eigen personage.

Ik ben met Drake 5 jaar terug begonnen op een fantasy forum. Dit betekend dat hij de afgelopen 5 jaar met mij is mee gegroeid en daarom veel voor me betekend, hij is een deel van mij. In schrijven kan ik mijn frustraties, verdriet, blijdschap of andere emoties kwijt. Bij Drake heb ik dit het aller sterkst ooit gehad, wat hem ook mijn favoriete personage maakt. We hebben allebei een totaal ander verleden en karakter. Hij is eigelijk iemand die je niet graag zou willen ontmoeten. Maar toch, zijn er dingen in hem, waar ik mijzelf in terug vind. Omdat hij als personage dus zo belangrijk voor mij is heb ik besloten om een schilderij met hem te maken.

Dit idee heb ik vooral omdat wanneer ik hem teken (wat ik vaak doe) dan is hij een soort conceptArt achtig figuur. In het schilderij wat ik nu maak probeer ik zoveel als ik kan met mijn schilder technieken, bij zijn realistische gezicht te komen. Ik vind deze opdracht erg moeilijk omdat realistisch schilderen/tekenen iets is waar ik moeite mee heb.

Sharing story's

Ik vond dit een erg leuke les. Het werd persoonlijk omdat mensen vertelde over hun idee van het eigen werk. We moesten feedback geven op elkaars idee en kletste hier even over. Mijn idee is om een werk te maken samen met Drake er in. 

Het tweede deel van de les kregen we uitleg over hoe je een doek moest opspannen. Dit deed hij voor en vertelde informatie over het gebruik. Ook over het verschil wanneer je het wel en niet voorbehandeld, zo heb je zonder voorbehandeling kans op rotting van je doek, en dat wil je niet. 

Ik heb de zwarte lijnen op een later moment af gemaakt.

Blauw en oranje

De tweede les mochten we verder werken aan onze vorige opdracht. Deze les heb ik de hele tekening ingeschilderd met de beperkte kleuren oranje en blauw. Eerst werkte in met een kleurmening van wit, maar ik vond deze niet mooi. Daarom heb ik voor kleurvariatie in mijn blauw gekozen voor verdikken en verdunnen. Ik wilde geen andere tubes blauw omdat ik deze het mooiste vond, die anderen hadden niet de kleur die ik in mijn hoofd had. Ik wilde ook graag zwart gebruiken en na dit aan Roderick gevraagd te hebben, mocht het evengoed wel.  

Shatterd

Voor de volgende opdracht was het de bedoeling om je 50 tekeningen mee te nemen. Je kreeg er feedback op van medeleerlingen. Ik ontdekte dat we nog best verschillende voorkeuren voor tekeningen hebben in de klas. Uit deze 50 tekeningen moest je er eentje uitkiezen. Ik koos voor de tekening waarbij je een wolf zag met een zwart motief er overheen. Dit motief was het breken van glas scheren. Dit idee maakte zoveel indruk op me dat ik het ook wilde gebruiken bij een ander beeld. Ik ben begonnen met het tekenen van een kat, die met hetzelfde soort glasscherven te maken heeft. 

En nu kleur!

De opdracht voor deze les was eigenlijk hetzelfde als de vorige. Het grote verschil was echter dat we nu kleuren mochten gebruiken. We kregen uitleg over de kleuern zelf en Roderick vertelde dat deze kleuren vaak worden gebruikt om natuurlijke tinten te creĆ«ren. Zo liet hij 2 verschillende kleuren palletten zien. Een hiervan was met natuurlijke tinten, de ander was met de CMYK (Cyaan, Magenta,Yellow,Black) kleuren. 

Het portret bouwde ik weer op vanuit een vorm waarbij ik een lichtbruine basis gebruikte. Hier boven op ging ik spelen met kleur en verhoudingen. Ik vond het lastig, omdat ik nog niet zo vaak een portret heb geschilderd. Ik vond het wel erg leuk. Later de woensdag erna, heb ik nog even de tijd genomen om het portret af te schilderen. 

Eindresultaat
Eindresultaat

Huiswerk

Als huiswerk van de vorige les, moesten we nogmaals een zwartwit schilderij maken van onszelf. Dit keer mochten we we gebruik maken van 5 tinten, wat het al iets makkelijker voor me maakte. Ik ben tevreden over het resultaat. 

Zwart en wit

Deze les was spannend, we mochten eindelijk echt gaan schilderen! Je moest witte en zwarte acrylverf kopen van Winsor en Newton. In de les zelf begonnen we met een houtskool tekening. Deze moest je eerst helemaal zwart maken en daarna met een gum de witte lichtvlakken bepalen. Dit was nog best lastig, ik had geen idee waar ik moest beginnen. Toen ik eenmaal bezig was, ging t op zich wel prima. 

Na de houtskool mochten we gaan werken met de verf. Het thema was net zoals bij de houtskool, een zelf portret. Je moest grof de vorm van je gezicht opzetten in het grijs. Daarna werden de lichte en donkere vlakken pas ingebracht. Ik vond het een lastige opdracht, omdat je beperkt was tot maar 3 tinten. het eindresultaat was best grappig, gelukkig was het alleen nog om ermee te oefenen. 

Oost Indische inkt 

Ik vond dit een ontzettend leuke les. Het was lang geleden sinds ik met inkt had gewerkt op deze manier. Ik merkte ook dat ik al lang met aquarel had gewerkt. Zo ook dat het inmengen van de inkt op het papier. Ik ben gewend dat ik de hardere lijnen nog weg kan halen bij waterverf, bij inkt bleek dit minder makkelijk. Hierdoor ging ik meer in laagjes werken op een nat oppervlak van ligt naar donker. Dit advies kreeg ik van Roderick en ik merkte al snel dat het beter ging. Aan het einde van de les had ik mijn werk af en was ik best tevreden met het eindresultaat. 

Nog geen afbeeldingen van

Les 'met vakjes tekenen' 

ik denk dat dit de meest frustrerende tekenles was tot nu toe. Eerst moesten we het papier opspannen. Dit zelf ging opzich best goed, maar het papier had evengoed vouwen. Daarom mocht ik (heel lief) het opgespannen papier van Roderick pakken en kon aan de slag. Okey, de opdracht was dat we allemaal een deel van een deel van de gemaakte groepsfoto moesten natekenen. Dat was opzich niet mijn probleem. Eerder.. het rekenen. Of eigelijk.. mijn frustratie dat als ik dingen opmeet, vervolgens klopt het niet! en dit helpt ook niet als later blijkt dat er nog een CM af moet en nog wat dingen. Mijn klasgenoten hebben denk ik al mn frustratiegeluidjes wel gehoord en me nog nooit zo druk bezig gezien met eigelijk.. niks. Elke keer weer uitgummen, opnieuw meten, weer gummen en om raad vragen met het uitrekenen van die rotvakjes. Ik weet dat ik ook grote vakken mocht pakken en vanuit daar tekenen.. maar wat dat betreft ben ik ook wel weer eigenwijs in mijn eigen 'uitdagingen' ik zat mijzelf lekker dwars dus. Wat dan weer wel fijn is, is dat ik er zelf allemaal om kan lachen en er niet Ć©cht chagrijnig om word. Ik denk dat ik aan het einde van de les nog een half uurtje over had voor de tekening zelf. Zo heb ik mijn opzet grotendeels gemaakt in het werkuur erna. 

Les naaktmodel 2

Na de eerste ervaring was ik al minder nerveus, al vond ik t nu wel nog best wennen dat het een man was. Hij was erg vriendelijk en had dit duidelijk al vaker gedaan. Na de oefen poses mochten we aan de langere pose werken. Je mocht ook meerdere, maar ik besloot een te doen. Zo had ik meer tijd om te oefenen met verhoudingen en schaduwen. Uiteindelijk werd hij iets langerekter dan de bedoeling was, maar ik ben er wel blij mee. 

Les naaktmodel 1

Wat nerveus was ik. De eerste keer iemand natekenen die echt naakt was, was niuw voor me. De vrouw zelf was erg aardig en zorgde ervoor dat je je wel op je gemak voelde. Naaktheid is eigelijk heel normaal, iedereen heeft een eigen lichaam. Het is alleen de maatschappij die we kennen die het raar maakt. 

De les zelf ging erg rustig en na 3 oefen poses, waarbij ik erg moest inkomen konden we aan de langere tekening werken. Vooral de eerste poging zorgde ervoor dat ik mijzelf achter mijn hoofd krabte en dacht 'Moon, wat ben je in vredesnaam aan het doen?' Gelukkig ging het naarmate van de les steeds beter. Ik ben op het eindwerk ook best trots, al zie ik nog steeds wat foutjes die ik de volgende keer anders zou doen. 

Ik vond dit al een van de leukste lessen. Ik mocht namelijk de dingen die ik vorige les al beter had geleerd nu weer toepassen. Ditmaal hadden wij een levend model voor onze neus. Het was een wat oudere man met veel detail in zijn gezicht. De eerste tekeningen was het leren kennen van zijn gezicht door meerdere kleine tekeningen te maken. Voor de tekening erna kregen we een half uur. Ik ben er zelf erg trots op omdat er voor mijn doen veel detail in zit en een probeersel naar licht en schaduw. De laatste tekening was het gehele lichaam. Ik merk zelf dat ik hier nog erg veel moeite mee heb. Volgende week krijgen we ons eerste naakt model, dus ik ben erg benieuwd. 

De derde les was erg leerzaam. We moesten stenen hoofden natekenen die hier al jaren voor worden gebruikt. Aan het begin van de les leerde Roderick ons de opbouw van een gezicht te tekenen met de verhoudingen. Toen we zelf aan de slag gingen oefende we 3 hoofden om de spieren los te maken, daarna mochten we langer aan 1 tekening werken. Hierbij koos ik voor 2 hoofden tegelijk. 

In de tweede les was het de bedoeling om een stilleven na te tekenen. We begonnen met eerst 3 korte tekeningen, ik kreeg eerst de cowboy, daarna de ronde kleine dame en als laatst koos ik voor het stoeltje. Nadat we daar mee klaar waren mochten we langer de tijd nemen voor onze tekening. Ik koos voor de torso, omdat ik al met lichamen wilde oefenen en de voorwerpen er omheen waren ook leuk. Aan het einde van de les konden we even naar elkaars werk kijken. 

Eerste les

Om maar gewoon even op te warmen: maak 50 tekeningen met een piepjestest effect... oftewel, erg gaaf. Teken alle lijnen die op de beamer verschijnen zo snel mogelijk en probeer ze dan óók nog in verhouding te houden. Best lastig.

Als tweede opdracht in de les, moesten we ook tekenen op tijd. Met een fineliner een portret tekenen van een klasgenoot. Dit is lastig, maar goed te doen en erg leuk. Ik koos er zelfs voor om door te blijven tekenen inplaats van dat ik model zat, ik had er teveel lol in. In de afbeeldingen hierboven zijn alle portret tekeningen van mijn klasgenoten tezien. 

Als een soort huiswerk opdracht moeten we nu ook dagelijks een tekening maken op.. printpapier. Niet mijn meest favoriete papier, maar ik doe maar braaf wat mij gezegd word ;)

Blog van Moon Smit
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin